Heeft u onze Dean One IP Telefonie video al gezien?

Close Icon
   
Contact Info     088-1151600

Vodafone vernieuwd app voor beter inzicht in dataverbruik

Vodafone dataverbruikVodafone vernieuwt de My Vodafone-applicatie die klanten inzicht geeft in hun mobiel dataverbruik. Dat heeft een woordvoerder van de mobiele operator maandag 16 maart laten weten in een uitzending van consumentenprogramma Radar.

Het programma greep terug op een uitzending uit september 2014 waarin duizenden klachten aan bod kwamen van Vodafone-klanten met onverklaarbaar hoge datakosten. Het ging vaak om honderden euro’s per maand, met verbruik tot soms 1 GB op één dag. Volgens Vodafone kwam het dataverbruik vaak voort uit nachtelijke updates van applicaties.

Vodafone liet destijds weten de klachten individueel te zullen oplossen. Nu stelt de operator dat alle Vodafone-klanten met de vernieuwde My Vodafone-app voortaan onder meer per applicatie inzicht kunnen krijgen in hun dataverbruik. De vernieuwde app komt in de loop van de komende maanden beschikbaar – eerst voor Android en later ook voor iOS – in ieder geval vóór de zomervakantie.

In de huidige app is alleen te zien wat het totale dataverbruik is, niet welke app een bepaalde hoeveelheid data verbruikt. Dit verbruiksniveau is gekoppeld aan de hoeveelheid nog beschikbare MB’s binnen de bundel van een klant.

In een tweede Radar-uitzending van september 2014 stelde Vodafone dat het klanten geen beter inzicht kon geven in hun onverklaarbaar hoge dataverbruik, omdat privacyregels de operator beletten om klant- en verbruiksgegevens te registreren en te delen. De operator liet weten dat klanten die getroffen waren door de hoge datakosten kosteloos mochten overstappen naar een andere abonnementsvorm. Verder kwam er een webpagina met betere uitleg over dataverbruik en werd er met een beperkt aantal klanten en een onafhankelijk expert een vervolgtraject gestart.

Hierop mag echter een uitzondering gemaakt worden als klanten expliciet toestemming geven, liet minister Kamp van Economische Zaken in november weten. In september had voorzitter Jacob Kohnstamm van privacytoezichthouder CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) al gesteld het privacy-verweer van Vodafone niet sterk te vinden.

KPN stelt in reactie op vragen van Radar dat vanwege privacy wetgeving klanten geen inzicht krijgen in hun dataverbruik. T-Mobile laat weten dat er wellicht een amendement is geweest op de huidige privacy wetgeving, maar dat hier nog niets concreets uit is gekomen. MVNO Ben komt met een vergelijkbare reactie. De klantenservice van Vodafone laat inmiddels weten dat het wel mogelijk is om meer inzicht te verkrijgen in dataverbruik wanneer een klant hier expliciet toestemming voor geeft.

(bron: Telecompaper, 17 maart 2015)

Comments are closed.