Veel klanten van Telfort Zakelijk hebben vanaf februari 2021 de nieuwe KPN-factuur ontvangen. Tot de schrik van velen bleek het “oude” Telfort Zakelijk abonnement (Telfort Zakelijk Op Maat) niet één-op-één te zijn overgenomen door KPN. In plaats daarvan heeft KPN de nieuwe KPN ÉÉN MKB propositie aangeboden. Hierdoor krijgen de oud-Telfort Zakelijk klanten nu ongevraagd een mobiel abonnement voor onbeperkt minuten en sms + een 12 GB databundel (i.p.v. de 6 GB databundel bij Telfort Zakelijk Op Maat). Ook het maandabonnement valt fors duurder uit en gaat van € 27,22 naar € 36,94 per maand (excl.btw).

Slechte informatie bij vragen

Wanneer we namens een klant voor informatie bellen naar het telefoonnummer op de KPN-factuur, krijgen we een KPN-medewerker aan de lijn van de KPN Top Partner Desk.  Bij navraag over het gewijzigde abonnement verwijst de KPN-medewerker ons snel door naar de KPN-businesspartner (een derde partij die namens KPN mobiele abonnementen afsluit) die het contract zou hebben afgesloten.

KPN zelf kan niets doen, zo wordt vertelt, omdat ze geen toegang hebben tot de juiste systeeminformatie. Als we doorvragen raakt de KPN-medewerker geïrriteerd en zegt dan met enige stemverheffing dat dit telefoonnummer geen informatie informatie kan verstrekken en verwijst nogmaals naar de businesspartner van KPN. De oude KPN slogan “Stel je bent de klant…. is deze KPN-medewerker geheel ontgaan. 

KPN Webcare weet het ook niet

Ook als we KPN benaderen via @KPNWebcare op Twitter worden we met een kluitje het riet ingestuurd. Om toch informatie te kunnen achterhalen helpt ook een formeel ingestuurde klacht niet. De reactie die dan terugkomt luidt:

“Uw Telfort Zakelijk abonnement is overgenomen door een Business Partner van KPN en niet door KPN zelf. Hierdoor is er een nieuw abonnement aangegaan bij deze Business Partner met nieuwe voorwaarden. Helaas kunnen wij i.v.m. de Privacywetgeving niet zien welke Business Partner dit is”

Al met al schiet KPN hier naar onze mening ernstig te kort bij het verstrekken van informatie aan oud-Telfort Zakelijk Op Maat klanten. KPN is wel in staat om een factuur te sturen, maar niet in staat om duidelijkheid te geven over de reden van de duurdere abonnementswijziging na overname van de factuurrelatie van Telfort Zakelijk.

Via ons zakelijk netwerk vernemen wij dat KPN kennelijk fouten heeft gemaakt bij het overnemen van de factuurrelatie van Telfort Zakelijk en dat het verschil met het gewijzigde en duurdere mobiele abonnement hopelijk vóór 1 juli 2021 wordt verrekend op de KPN-factuur.

Contract eindedatum aanpassen

Dit betekend wel dat door het gewijzigde – en duurdere mobiel KPN abonnement klanten de einddatum van het lopende KPN contract niet langer behoeven te respecteren (vanwege de gewijzigde voorwaarden). Het is mogelijk om via uw KPN businesspartner de einddatum van lopende contracten naar voren te halen. Hiervoor dient de KPN businesspartner de einddatum in het KPN IRMA systeem voor u te wijzigen. Met de nieuwe en vervroegde einddatum behoeft u niet tot de einddatum van uw oude contract het duurdere KPN-abonnement te betalen. U kunt dus veel eerder een nieuwe keuze maken voor een ander KPN-abonnement of het mobiele nummer zelfs laten porteren naar een andere mobiele provider. Die keus is aan u.

Conclusie

Jammer dat KPN op deze manier de oud-Telfort Zakelijk Op Maat klanten onnodig heeft geconfronteerd met een ongevraagd gewijzigd mobiel abonnement die ook nog eens bijna een tientje per maand duurder uitvalt. Veel bedrijven met meerdere mobiele KPN abonnementen zijn hierdoor fors duurder uit op hun maandfactuur. Gelukkig kunnen de einddatums worden aangepast waardoor de einddatum eerder wordt bereikt. Bedrijven en ondernemers die ook zijn geconfronteerd met een gewijzigd en duurder mobiel KPN-abonnement staan we graag bij met informatie en onze hulp